Opmerking

Dit multimediaverhaal gebruikt video- en audioclips. Ga na of uw luidsprekers ingeschakeld zijn.

Gebruik het muiswiel of de pijltoetsen op uw toetsenbord om tussen pagina’s te navigeren.

Vegen om tussen pagina‘s te navigeren

Hier gaan we

De Nada

Logo http://verhalen.canvas.be/de-nada-b2a82371-a7d5-4a10-be52-2925af424ae7


Een zoektocht naar een plek die het niets benadert.

Zanger en muzikant Daan Stuyven en fotograaf Peter De Bruyne trekken 9 dagen lang door Spanje.

Regisseur Christina Vandekerckhove en haar camera reizen met hen mee.





Ga naar de eerste pagina

De auto stopt wanneer het landschap daar om vraagt. Voelt het niet goed aan, dan trekt de karavaan verder.

Daan en Peter absorberen de omgeving. Ook in the middle of nowhere is veel te zien.
De muziek van Daan en de beelden van Peter reflecteren de kleuren, verhoudingen en klanken om hen heen.
Ze zoeken, proeven, tasten.

Christina legt alles vast. De stiltes, de gesprekken, de zoektocht. De kleine vondsten en de grote vraagtekens.




Ga naar de eerste pagina

Op vrijdag 25 maart 2016 herhaalt Canvas de integrale documentaire.

En op woensdag 6 april brengt Daan de muziek die hij in Spanje componeerde live in het Concertgebouw van Brugge. Het concert wordt versterkt door de geprojecteerde beelden van Peter en vice versa.

Beantwoord de prijsvraag op canvas.be  (vanaf 9/3) om tickets te winnen, of koop kaartjes via concertgebouw.be.






Ga naar de eerste pagina











"De meeste ideeën krijg ik om 5 uur ’s morgens wanneer ik wakker word. Dan word ik super enthousiast. Het idee om naar hier te komen, dat was om 5 uur ’s morgens."
 

- Peter







Ga naar de eerste pagina

Peter: We willen het niets, maar er moeten wel winkels zijn.
En koffie en ontbijt.

Daan: Koffie en een echt ontbijt. En een jazzcafé en een rockcafé en een hippie-café. Alle drie naast elkaar, tot 4 uur ’s nachts open.

Peter: En wifi.

Daan: En wifi.

Daan: En kousenwinkels.

Peter: En verse kersen. En een pater op de berg.

Daan: Schone deernes die al lang in Barcelona aan het studeren zijn maar die dan toch beslissen om hier te blijven wonen. Ja ja. We zijn niet veeleisend.

Ga naar de eerste pagina

"Voor elk uur interessante conversatie heb ik een uur alleen nodig om alles te verteren. Hier in dit landschap zitten, is een beetje een overdosis  eenzaamheid. Zalig. De voorbije maanden heb ik een pak indrukken opgedaan die ik nog niet heb kunnen laten bezinken.

Wanneer je achter het stuur zit en lang onderweg bent, kan je alles rustig verwerken. Of wanneer je compleet solitair een landschap induikt. Dat is eigenlijk het moment om alles te verteren, sorteren en te filteren. En er dan de pareltjes uit te halen."

- Daan


Ga naar de eerste pagina

Ik had geen idee wat er op mij af zou komen. Een script was er niet, niemand wist op voorhand waarmee we terug naar huis zouden keren.
We filmden ver van de bewoonde wereld, er was niet veel buiten ons. Alles moest voor ons drieën dus ter plaatse ontstaan: de muziek, de foto’s en mijn beelden.


Onze reis was een soort  samenwerking, ook al was iedereen met zijn eigen creatie bezig. Er werd niet veel uitgesproken, er heerste een zekere verstandhouding. Ik wou de sfeer, die soms heel fragiel kon zijn, niet kapotmaken. Het was fascinerend om te zien hoe er voor mijn ogen mooie dingen ontstonden, soms op een indrukwekkend korte tijd.
"

Ga naar de eerste pagina

“Waarom gebruik ik polaroid en film? Omdat je verrast wordt. Digitaal kun je alles controleren, kun je alles netjes maken hoe je het zelf wil. Maar dat boeit me niet.
Ik speel graag met foutjes. Dus ik ga graag over- en onderbelichten om de korrel op te drijven, om kleuren te doen verschuiven. Dat is mijn taal.”




Fotograaf Peter De Bruyne (°1966, Brugge) houdt van het leven on the road. Hij maakte verschillende fotoreeksen in de Verenigde Staten en reisde in 2014 door Polen met journalist Marc Peirs. Van technische perfectie krijgt hij het niet warm of koud. Wat hij wil is de essentie van een beeld vangen: een kleur, een patroon, een verhouding. Alleen de kern blijft over.

Ga naar de eerste pagina

Mijn fotografie is het sprokkelen van beelden.
Ik maak geen beeld, ik moet het tegenkomen.


- Peter

Ga naar de eerste pagina

Muzikant Daan Stuyven (°1969) breekt door met de band Dead Man Ray. Zijn eerste soloplaat, Profools, komt uit in 1999. Daarna volgen Bridge Burner - met de single Swedish Designer Drugs - en Victory. In 2006 komt The Player uit, gevolgd door Manhay, Simple, Concert en Le Franc Belge.


   





Ga naar de eerste pagina

"Mensen portretteren is wat ik het liefste doe. Op mijn manier: observeren, weinig ingrijpen, vooral kijken en wat ik zie zo waarheidsgetrouw mogelijk weergeven.

Ik hoop dat je in mijn film voelt waarom Daan juist op die plaats die specifieke muziek maakt, alsof je even in zijn hoofd kan kruipen. En dat je als kijker beter begrijpt hoe de foto’s van Peter tot stand komen.

Voor we vertrokken was ik benieuwd naar wat die verstilling met hen zou doen. Hoe Daan en Peter zich in een leeg decor, waar je geen mens ziet, zouden uitleven. “De nada” is een visuele trip geworden waarin je ziet hoe twee mensen - soms bij elkaar, soms los van elkaar – de omgeving op hen laten inwerken.”


- Christina

Ga naar de eerste pagina




“Van dit soort reizen kom ik altijd met een grote smile terug omdat ik weet dat ik al die indrukken maandenlang ga kunnen gebruiken in dromen. Daarvoor alleen al zou ik op vliegtuigen stappen en in decors verdwalen, omdat ik weet dat die indrukken terug komen."

- Daan
 

Ga naar de eerste pagina

Ik zoek altijd naar plekken waar zo weinig mogelijk mensen zijn. Ik heb dat al van jongs af aan, ik vlucht altijd weg.
Hier kom je bijna iedere dag op plekken waar je enkel vogels, insecten en de wind hoort. Geen auto’s, geen mensen, geen babbelende toeristen. Plekken die nog echt puur zijn. En ik voel mij ontzettend goed in landschappen waar niets is. In België heb je dat bijna niet.

Voor mij heeft deze tocht ook iets ecologisch. Als kind droomde ik er soms van dat ik ooit dictator zou mogen zijn. Dan zat ik in de auto, keek ik naar het landschap en dacht ik: ‘Dat zou ik wegdoen, dat zou ik wegdoen, hier plant ik bomen'. Wat ik wilde creëren in België, dat is hier nog.”

- Peter




Ga naar de eerste pagina

Ga naar de eerste pagina



"Dat wachten op het juiste moment, dat herken ik wel. In de plaats van gewoon te skribbelen of te zeveren op papier of op een gitaar, gewoon: 'hmm, wacht, hier voel ik het, hier voel ik het niet’. Daarin zijn we wel gelijk. Ik ben een primitieve, brute muzikant maar het kleine domein waarin ik dan graag opereer, daar ben ik dan wel maniak in. En dat herken ik ook in Peter zijn werk."

- Daan

Ga naar de eerste pagina

De Nada

Muziek:
Daan Stuyven
Fotograaf:
Peter de Bruyne
Regie en camera
: Christina Vandekerckhove

Montage
: Jan Vanderweken
Klank: Toon Echelpoels
Sonorisatie: Jef Aerts
Grafiek: Bavo Overlaet Michiels
Colorgrading:
Karel Vangrimde

Productie
: Stijn Vandecasteele, Birgit Simal
Productie-assistentie: Oona Mennes, Didier Jouret
Redactie: Sofie Rycken
Eindredactie: Leentje Lybaert

Ga naar de eerste pagina
Omlaag schuiven om verder te gaan
Vegen om verder te gaan