Hinweis

Für dieses multimediale Reportage-Format nutzen wir neben Texten und Fotos auch Audios und Videos. Daher sollten die Lautsprecher des Systems eingeschaltet sein.

Mit dem Mausrad oder den Pfeiltasten auf der Tastatur wird die jeweils nächste Kapitelseite aufgerufen.

Durch Wischen wird die jeweils nächste Kapitelseite aufgerufen.

Los geht's

Elektrisch rijden

Logo http://verhalen.canvas.be/elektrisch-rijden

De ironie wil dat de allereerste wagens die ooit gebouwd werden, elektrisch aangedreven waren. Met een beetje geluk was de wereld echter een andere vervoersweg ingeslagen en zouden we vandaag niet kreunen onder de nefaste gevolgen van het gebruik van fossiele brandstoffen, zoals grootschalige milieuvervuiling en globale klimaatopwarming

Omdat het nooit kwaad kan van op tijd na te denken over de ecologische én economische gevolgen van een technologische ommekeer, buigen wetenschappers zich over de vraag wat er met ons elektriciteitsverbruik zou gebeuren mochten alle wagens vandaag elektrisch aangedreven zijn.

Prof. Joeri Van Mierlo (VUB) voert onderzoek naar de optimalisatie van batterijen voor elektrische wagens om ze nog goedkoper én beter te maken.

Zum Anfang
0:00
/
0:00
Video jetzt starten
Zum Anfang

Een miljard euro per dag jagen we uit de Europese economie om olie te importeren en ook daar kunnen elektrische voertuigen een voordeel hebben.

Zum Anfang
0:00
/
0:00
Video jetzt starten
Zum Anfang
0:00
/
0:00
Video jetzt starten
Zum Anfang

We doen heel veel onderzoek naar het aankoopgedrag van mensen: wat zijn de redenen waarom mensen een elektrische wagen zouden kiezen of niet? En we stellen drie belangrijke barrières vast.

De eerste is de aankoopprijs, een elektrisch voertuig is dubbel zo duur als een klassieke wagen, maar anderzijds is hij drie keer zo goedkoop om de batterij op te laden in vergelijking met tanken.

Ten tweede is er de actieradius, je kan tot 100 km ver rijden, maar het is nog niet de ideale wagen om naar het verre Zuiden op vakantie te gaan.

Een derde factor is de beschikbaarheid van laadinfrastructuur. Zeker in een stedelijke omgeving zijn mensen afhankelijk van publiek toegankelijke laadinfrastructuren.

Zum Anfang
0:00
/
0:00
Video jetzt starten
Zum Anfang

Als je alle aspecten samen neemt, elektriciteitsproductie, productie van de wagen, productie van de batterij, dan is elektrisch rijden milieuvriendelijker.

En al helemaal als men in de toekomst meer gebruik van hernieuwbare energie kan maken zoals wind en zonne-energie. Dan is elektrisch rijden 13 keer beter.

Lees meer over elektrisch rijden in het artikel van Dirk Draulans.

Zum Anfang
Scrollen, um weiterzulesen
Wischen, um Text einzublenden