Opmerking

Dit multimediaverhaal gebruikt video- en audioclips. Ga na of uw luidsprekers ingeschakeld zijn.

Gebruik het muiswiel of de pijltoetsen op uw toetsenbord om tussen pagina’s te navigeren.

Vegen om tussen pagina‘s te navigeren

Hier gaan we

Off the Record - Alex Callier

Logo http://verhalen.canvas.be/off-the-record-alex-callier

"Een selectie maken is moeilijk. Dat is vragen aan iemand om te kiezen tussen zijn kinderen."

In Off The Record vertelt Alex Callier welke platen hem muzikaal en artistiek hebben gevormd.

Ga naar de eerste pagina
Sluiten

 Alex Callier is het creatieve brein achter Hooverphonic.

De band behoort tot de weinige muzikale acts die in beide landsdelen van België even bekend is en al jaren weerklank vindt in het buitenland.

Callier bewandelt altijd zijn eigen pad, los van de heersende trends. Hij werkt aan een volgend Hooverphonic-album, met een verrassende teaser als eerste bewijs. 

Ga naar de eerste pagina

Ga naar de eerste pagina

 Alex Callier begint met pianoles op zijn 9de. De wereld gaat voor hem open als zijn pianoleraar ‘Les Gymnopédies' van de Franse componist en pianist, Erik Satie voorspeelt.  

"Hij is de meester van de stilte tussen de noten. Ik hou van die eenvoud. Bovendien voegt Satie noten toe die het geheel melancholisch doen klinken.
Het is melancholie met een glimlach."


Ga naar de eerste pagina




"Die spanningsnoten in de muziek en die eenvoud hebben mij altijd geboeid.  Ik vond het terug in veel muziek en uiteindelijk ging ik het gebruiken in mijn eigen werk." 
 
"Luister naar 'Eden'. Het is zo leeg als maar kan zijn.
Die eenvoud  maakt dat het een classic is.
Diezelfde eenvoud maakt dat 'Les Gymnopédies' vandaag nog niet gedateerd klinkt."

Ga naar de eerste pagina

Ga naar de eerste pagina

Op het gebied van orkestratie heeft de muziek van Serge Gainsbourg een grote invloed op Alex Callier.  

“Gainsbourg werkte voor ‘Manon’ met de orkestrator Michel Colombier.  Zijn arrangementen zijn altijd zo smaakvol en artistiek.

"Ik was verloren door het orkestrale. Die maken het nummer magisch. En toch zit er iets in het DNA van zijn songs.
Als je het nummer ontleedt, merk je dat het zonder orkest nog altijd heel mooi is.” 

Ga naar de eerste pagina

De platen van Gainsbourg die Alex hoorde als kind, liggen aan de basis van zijn voorliefde voor het basgeluid uit de jaren 60.

"In die tijd had je nog geen echte basversterkers.  De bas werd aangesloten op een gitaarversterker en het geluid werd gedempt met de hand."

"Mijn sound op bas is helemaal ‘Gainsbourg’."


Ga naar de eerste pagina

Ga naar de eerste pagina
0:00
/
0:00
Start audio now



Midden jaren 80 is er een enorme sixties-revival.
Als twaalfjarige leert Alex de muziek van The Standells
kennen via zijn vier jaar oudere broer.

Hij speelt piano en mag van zijn ouders niet op gitaarles.
Op een klassieke Spaanse gitaar leert hij zichzelf dan maar de akkoorden van ‘Dirty Water’ aan. 

Ga naar de eerste pagina

“The Standells zijn zo wat de voorvaders van de sixties punk.
In die tijd vonden mensen dat al heel extreem. Veel van die sound is overstuurd en de tamboerijn staat te luid."  
 
 “Op een dag was ik aan het mixen en kwam Marc Moulin de studio binnen. Hij zei: ‘Het is zo typisch Alex Callier, om iets te luid te zetten in zijn mix.’ De strijkers staan altijd te luid bij mij. Net daarom wordt het interessant en  boeiend."
 

Ga naar de eerste pagina

Ga naar de eerste pagina
Sluiten







"Depeche Mode is absoluut een jaren 80- groep, maar was ook speciaal. Enerzijds was dat popmuziek, anderzijds was dat heel experimenteel. De manier waarop hun nummers gearrangeerd en opgenomen waren, was heel eigen." 

"Zij combineerden rare dingen in synthesizermuziek. In ‘Everything counts’ gebruikten ze een marimba, een Arabisch rietinstrument en klopten ze op fietswielen en andere attributen om er samples mee te maken."    


Ga naar de eerste pagina

“Wat mij vaak aanspreekt in synthesizermuziek is dat je een koud element samenbrengt met een warm element."   

 “Ik gebruik het vaak voor Hooverphonic. De beat in ‘Mad about you' is heel plastiek elektronisch terwijl de strijkers veel emotie hebben. Dat contrast is als de warme chocoladesaus op je crème glace.”

Ga naar de eerste pagina

Ga naar de eerste pagina





Love was een psychedelische rockband uit Los Angeles, actief in de late jaren 60. Hun derde album ‘Forever Changes’ is vandaag een klassieker.  

"Het was een subcultuurgroep. Hun platen waren fantastisch, maar radiosingles stonden er niet op.  Zanger Arthur Lee wilde LA nooit verlaten, waardoor Lov alleen maar in de LA-area speelde en nooit naar New York of Seattle ging om promo te doen.  Zo word je niet bekend!"

Ga naar de eerste pagina
0:00
/
0:00
Start audio now

Alex moest als 18-jarige de muziek van Love leren appreciëren. Maar eens overtuigd, heeft hij de band nooit meer los gelaten.

'Forever Changes' is heel eclectisch.  ‘Alone again or’ is geen echt popliedje. Het heeft geen typische popstructuur. Je weet niet goed of het een refrein heeft. Eigenlijk kan je het niet analyseren. Maar er zit een  energie in die compleet klopt.
Die zet in en laat je voor geen seconde los.".

Ga naar de eerste pagina

Ga naar de eerste pagina

"The Sugarcubes is één van de eerste IJslandse bands die doorgebroken is in Europa eind jaren 80. Met een piepjonge Björk als zangeres."      

"Wat tof is aan een IJslandse die Engels zingt, is dat de ritmiek totaal anders is. Björk gebruikt wel Engelse woorden, maar de manier waarop ze fraseert, is heel apart. Ook hoe zij uithaalt in het refrein. Ze zingt enkel ‘oh oh oh’, maar het zit vol emotie." 

Ga naar de eerste pagina
Sluiten

"Ik had toen mijn eerste groepje en gaf mijn zangeres de opdracht om te zingen zoals Björk. Onmogelijk natuurlijk!" 

"Je kan je de vraag stellen, kan Björk zingen? Is dat zingen?
Is dat roepen? Ze heeft gewoon bakken eigenheid! 
 Degenen die succes hebben, zijn meestal niet de meest technische zangers, wel die met het meeste eigenheid."    

Ga naar de eerste pagina

Ga naar de eerste pagina

"Pierre Henry is een Franse componist die in de jaren 50 en 60 furore heeft gemaakt met zijn concrete muziek." 

'Dat was een muziekstroming waarbij men experimenteerde met dagdagelijkse geluiden en met het manipuleren van die geluiden om sfeer te creëren en een emotie op te wekken."    

      

Ga naar de eerste pagina

Concrete muziek had een grote invloed op Alex' manier van muziek maken.

"Tot dan, schreef ik gewoon liedjes. Door Pierre Henri begreep ik dat ik ook samples en klanken kon toevoegen."

In '2 wicky' zit een stukje Pierre Henri. Voor mij een bovenaardse element dat veel bijdraagt aan de song." 

Ga naar de eerste pagina

Ga naar de eerste pagina

Mazzy Star is een duo uit Californië dat alternatieve rock en dreampop maakt.  

“Hope Sandoval heeft één van de mooiste stemmen ter wereld. Een heel druggy stem. Ze glijdt veel naar de noten, maar net juist gedoseerd, met net genoeg emotie."  

“Muziek moet mij weghalen uit de harde realiteit en mij in een soort droomwereld lanceren.   Als er iets is dat daar in slaagt, is het wel de stem van Hope Sandoval.” 

Ga naar de eerste pagina

Meer over deze aflevering
Online te bekijken vanaf 17 november
Beluister de muziek via Spotify

Andere afleveringen online bekijken of interactief ontdekken? 
Ga naar het overzicht

Ga naar de eerste pagina

Ga naar de eerste pagina
Omlaag schuiven om verder te gaan
Vegen om verder te gaan
Sluiten

Overzicht

Naar links schuiven
Hoofdstuk 1 Allex Callier

Poster 0

Alex callier 10
Hoofdstuk 2 Erik Satie

Poster 0

Ac004

Poster 0
Hoofdstuk 3 Serge Gainsbourg

Poster 0

Poster 0

Poster 0
Hoofdstuk 4 The Standells

Poster 0

Gettyimages 463796242

Poster 0
Hoofdstuk 5 Depeche Mode

Poster 0

Depeche mode

Poster 0
Hoofdstuk 6 Love

Poster 0

Ac020

Ac032
Hoofdstuk 7 The Sugarcubes

Poster 0

Poster 0

Bjork haxan cloak1
Hoofdstuk 8 Pierre Henri

Poster 0

Poster 0

Poster 0
Hoofdstuk 9 Mazzy Star

Poster 0

Poster 0
Hoofdstuk 10 eindpagina

Alex callier 01

Otr pageflow eindpancarte
Naar rechts schuiven