Opmerking

Dit multimediaverhaal gebruikt video- en audioclips. Ga na of uw luidsprekers ingeschakeld zijn.

Gebruik het muiswiel of de pijltoetsen op uw toetsenbord om tussen pagina’s te navigeren.

Vegen om tussen pagina‘s te navigeren

Hier gaan we

Off The Record - dj Lefto

Logo http://verhalen.canvas.be/off-the-record-dj-lefto

DJ Lefto

In Off the Record vertelt dj LeFtO welke platen hem
muzikaal en artistiek hebben gevormd.
Ga naar de eerste pagina






LeFtO heeft al 16 jaar zijn eigen programma bij Studio Brussel. Hij wordt wereldwijd op handen gedragen als een eclectische en toonaangevende dj.
 Van Japan over Puerto Rico tot de Verenigde Staten. Overal is men wild van zijn avontuurlijke sets vol hiphop, soul, elektronica en bossa nova, maar ook Afrikaanse en Oosterse invloeden.
 In april 2015 bracht LeFtO zijn plaat Dunkin’ Munchkin$ uit.
Ga naar de eerste pagina
In zijn eigen huis voelt LeFtO zich het meeste 'thuis' in zijn muziekkamer, waar zijn platencollectie staat.

"De platen zijn de dj. Zij zijn wie ik ben vandaag.
Voor mij zijn platen als boeken. Ze vertellen elk een verhaal. Ze hebben een geest en al die geesten zitten hier bij mij. Daarom zit ik hier zo graag. Hier voel ik mij nooit alleen."  
Ga naar de eerste pagina

Stan Getz

Ga naar de eerste pagina
0:00
/
0:00
Start audio now




LeFtO groeit op met de jazzcollectie van zijn vader. Die hield vooral van klassieke jazz. 'Focus', een plaat van tenorsaxofonist Stan Getz stond haast elke ochtend op.  

“Het was ideale muziek om rustig mee wakker te worden, terwijl ik de Nesquik dronk die mijn vader voor mij had klaar gemaakt. Ik groeide op met hem alleen. Ik heb mijn moeder nooit gekend."

Ga naar de eerste pagina
0:00
/
0:00
Start audio now
Vandaag verdiept LeFtO zich meer in spiritual jazz, zoals die van Sun Ra.

“Ik heb het nodig om tot rust te komen en voor even aan de wereld te ontsnappen als ik terugkom van tournee." 
 
"In mijn dj set helpt jazz mij om het meer funky en spiritueel te maken. Ik neem de mensen graag mee op reis naar het onbekende.”

Ga naar de eerste pagina



LeFtO en de Gentse producer Krewcial werden door Blue Note gevraagd om hun favoriete tracks van het label samen te stellen voor een album. Het duo ging verder dan compileren en maakte echte remixes.

"Spijtig genoeg stierf mijn vader voor de plaat klaar was. 
Hij zou gezegd hebben: “Waarom doe je dit? Die plaat is al goed op zich." Ik zie het als een kans om jazz te introduceren aan jongeren." 
Ga naar de eerste pagina

Bassline Boys

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
LeFtO raakt in de ban van de new beat via de Brusselse zender Top FM. ‘On se calme’ springt er voor hem uit omwille van het verhaal er rond.  

“Het lied werd gemaakt omdat Christophe Dechavanne, de presentator van de Franse talkshow ‘Ciel mon mardi’, een episode had opgedragen aan de Belgen, waarin hij hen compleet belachelijk maakte. België stond op zijn kop." 

"In ‘On se calme’ werd Dechavanne afgemaakt. Het was onze wraak. Als 13-jarige vond ik het de max om zo te rebelleren.”

 
Ga naar de eerste pagina

Benny B

Ga naar de eerste pagina
Benny B introduceert LeFtO in de wereld van hiphop. Hij ziet hen op ‘1O qu’on aime’, de Waalse tegenhanger van ‘Tien om te Zien’. LeFto is gefascineerd.

“De jongens kwamen on stage met rare kapsels en dito kledij. Ik zag hen rappen, breakdancen en op het hoofd ronddraaien. Mijn hoogtepunt was als Dj Daddy K aan zijn solo scratchen begon. Wat was dat?!!” 
Ga naar de eerste pagina
 LeFtO verdiept zich in Franstalige hiphop en leert  Suprême NTM kennen. NTM zorgt in de jaren 90 voor controverse door het gebruik van expliciete teksten, maar is erg populair bij de jeugd door de sociale kritiek die in hun nummers aanwezig is.  

“NTM was heel donker, heel politiek ingesteld. De teksten gingen vooral over de toestand in de wijken en de brutaliteit van de politie. Dat was van een ander niveau. Ik keek enorm naar hen op."
Ga naar de eerste pagina
Sluiten
"Benny B werd bekend in Frankrijk, maar NTM vond hen fake. Benny B recycleerde de hits van de Amerikaanse hiphopscene, die ik toen nog niet kende."
"Hun nummer ‘Dis-moi bébé’ is helemaal in de stijl van 'I need Love', een liedje van  LL Cool J. Benny B bleek niet zo cool te zijn als ik eerst dacht."  
Ga naar de eerste pagina

Cut Killer

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
 In Franstalig België is in 1995 ‘La Haine’ de film bij uitstek onder de jongeren. Vooral de scène met Cut Killer maakt veel indruk op LeFtO.   

"La Haîne vertelt het rauwe verhaal van het uitzichtloze leven in de Franse banlieues. Vergelijkbaar met het leven in Molenbeek, waar ik opgroeide. 'Assassin de la police' werd een vaste song in mijn eerste dj sets."
 
Ga naar de eerste pagina
"Cut Killer is dé pionier van de Parijse dj’s. Hij bracht de Franse hiphopscene naar het grote publiek." 

"Elke maand bracht hij mixtapes uit op cassette met de leukste intro's en nieuwste hiphopmuziek.
Muziek uitbrengen op cassettes was toen standaard." 
Ga naar de eerste pagina
"Toen ik Cut Killer leerde kennen, was ik volop aan het oefenen en leren scratchen op mijn eerste turntable.
Ik gaf mijn mixtapes door op school."

"Op mijn eerste tapes was ik soms nog nipt met de tempo’s. Een beetje zoals iemand die nipt juist zingt.
Mijn inspiratie kwam uit soundtracks van films. Daar mixte ik mijn scratches in, geïnspireerd door Cut Killer."
Ga naar de eerste pagina

The Pharcyde

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
Na de Franse hiphop, ontdekt LeFtO de Amerikaanse via
Yo! MTV Raps.

 "MTV was het kanaal dat muziek niet enkel liet horen, maar ook liet zien. Al was je Engels niet goed, je verstond het hele verhaal. Bovenop de muziek zag je hun stijl, hun attitude en hoe ze leefden.” 
Ga naar de eerste pagina
 “Het was de golden era van hiphop.  Heel creatieve jaren met tijdloze platen die vandaag nog even subliem zijn, zoals 'Labcabincaliforia' van The Pharcyde."

"De eerste keer dat ik ‘drop’ zag, was ik alleen al door die clip volledig verkocht. Alles is achterstevoren gefilmd. Hun lyrics moesten ze achterstevoren lippen. Zelfs de sample is achterstevoren."
     
"De sound was heel psychedelisch en spaced out! Die sound bleek het werk van de producer J Dilla."          
Ga naar de eerste pagina

J Dilla

Ga naar de eerste pagina
J Dilla was een Amerikaanse hiphopproducer die een renouveau van sounds binnen de hiphop bracht.

“Hij hanteerde andere technieken, knipte in de breaks en deed de gekste dingen met samples. Soms haalde hij maar een seconde uit een sample of draaide hij hem om.  Het kon rauw of simpel klinken, maar altijd funky.”

"‘Welcome to Detroit’ is een classic album omdat hij veel verschillende stijlen covert. Het album bevat Brazilian vibes, Afrikaanse ritmes, soul, elektronica." 


Ga naar de eerste pagina
0:00
/
0:00
Start audio now
Door J Dilla gaat LeFtO zelf op zoek naar samples in alle uithoeken van de wereld.

 "Dilla heeft altijd willen aantonen dat hiphop heel breed kan gaan. Hij zocht zijn samples overal."

"Ongelooflijk dat J Dilla voor zijn nummer ‘Fuck The Police’ een sample gebruikte van een Belgisch nummer, ‘Scrabble’ van de violist en RTBF-componist René Costy."

Ga naar de eerste pagina

Selda

Ga naar de eerste pagina
0:00
/
0:00
Start audio now
LeFtO hield van de break in ‘Yaz Gazeteci Yaz’ van de Turkse zangers Selda. De kracht van het lied ontdekte hij pas later.

“Ik speelde het in Istanbul, om de hoek van het Taksimplein waar die avond rellen uitbraken. De respons was ongelooflijk. De titel betekent “Journalist, schrijf wat je ziet en niet wat ze zeggen dat je moet schrijven”.  

“Je zit op een plek die niet de jouwe is en plots ben je mensen aan het verenigen en vergeten ze voor even hun miserie. Dat is waarvoor ik het doe."

Ga naar de eerste pagina
Meer over deze aflevering
Online te bekijken vanaf 3 november
Beluister de muziek via Spotify  

Andere afleveringen online bekijken of interactief ontdekken?
Ga naar het overzicht
Ga naar de eerste pagina
Ga naar de eerste pagina
Omlaag schuiven om verder te gaan Swipe to continue
Vegen om verder te gaan
Sluiten
Overzicht
Naar links schuiven
Hoofdstuk 1 DJ Lefto

DJ LEFTO

Hoofdstuk 2 Stan Getz

Hoofdstuk 3 Bassline Boys

Hoofdstuk 4 Benny B

Hoofdstuk 5 Cut Killer

Hoofdstuk 6 The Pharcyde

Hoofdstuk 7 J Dilla

Hoofdstuk 8 Selda

Naar rechts schuiven