Opmerking

Dit multimediaverhaal gebruikt video- en audioclips. Ga na of uw luidsprekers ingeschakeld zijn.

Gebruik het muiswiel of de pijltoetsen op uw toetsenbord om tussen pagina’s te navigeren.

Vegen om tussen pagina‘s te navigeren

Hier gaan we

Off the record - Karen Willems

Logo http://verhalen.canvas.be/off-the-record-karen-willems




In Off The Record vertelt Karen Willems over zeven platen die haar artistiek en muzikaal gevormd hebben.

"Ik ben niet echt een platenverzamelaar. Ik hou van verschillende soorten muziek en ik ga vooral op zoek naar bijzondere klanken."

Ga naar de eerste pagina
Video

Haar eerste muzikale stappen zet Karen Willems (°1979) in de plaatselijke fanfare na een korte carrière als majorette-meisje. Naast de fanfare volgt ze klassiek slagwerk aan de muziekacademie in Eeklo. Later studeert ze jazz aan de academies in Gent en Knokke en speelt ze in de Saint Michael's Big Band uit Sint-Laureins.

Toch kiest Karen na de middelbare school eerst voor tuinbouw, want ze heeft ook een sterke band met de natuur. Pas na een ernstig verkeersongeval en de revalidatie erna kiest ze volop voor muziek. 

Ze speelt in de experimentele indieband Yuko en werkt ook met diverse andere groepen: Silver Junkie, Kaboom Karavan, Zita Swoon, Novastar en de band van Mauro Pawlowski


Ga naar de eerste pagina
Video

"Ik voel mezelf geen drummer. Toch niet in de zin van een metronoom. Ik ben meer een schilder. Ik wil kleur geven aan een project of een groep.”

Inwolves
is het eigen project van Karen Willems: een trio van drums, gitaar en synthesizers. Met Inwolves heeft ze al twee albums gemaakt, 'Air+' (2014) en 'Involves' (2016): donkere, gelaagde elektronica, verwant aan de kosmische Musik en krautrock van de jaren zeventig. Zelf omschrijft ze de muziek van Inwolves als "surrealistische geluiden overgoten met ritmisch geweld".

Daarnaast is Karen nog actief in allerlei experimentele en improvisatieprojecten, maakt ze voorstellingen met Theater Malpertuis en ChampdAction en waagt ze zich af en toe aan het componeren van filmmuziek. 




Ga naar de eerste pagina

Voor Off the Record gaat Karen Willems in haar beperkte collectie op zoek naar de referentieplaten. Zeven platen die haar muzikaal hebben gevormd tot de avontuurlijke artieste die ze vandaag is.

Klik op de hoesfoto's voor meer of blader gewoon verder.

Ga naar de eerste pagina
Video

Ga naar de eerste pagina
Video

Charles Mingus (1922-1979) is een Amerikaanse jazzbassist en componist, een eigenzinnige muzikant met een uniek en tijdloos repertoire. Zijn meest productieve periode heeft hij aan het eind van de jaren vijftig en het begin van de jaren zestig. 

Het album 'Blues & Roots' bevat misschien wel zijn meest toegankelijke werk, met all time favourites als 'Wednesday Night Prayer Meeting', 'My Jelly Roll Soul' en 'Moanin''.

De plaat verschijnt in 1959, hetzelfde jaar als 'Kind of Blue' van Miles Davis en 'The Shape of Jazz to Come' van Ornette Coleman. Maar anders dan die nieuwlichters gaat Charles Mingus  met zijn muziek op dat moment terug naar de basis van de jazz: naar de blues, de gospel en de work songs van de zwarte slaven. Al vertaalt hij die wel naar zijn eigen, heel herkenbare, idioom.

Ga naar de eerste pagina

De muziek van Charles Mingus brengt Karen terug naar haar tienerjaren bij de Saint Michael's Big Band in Sint-Laureins. 

"Toen we partituur van Moanin' kregen voorgeschoteld, dacht ik: wow, wat is dat? Dat nummer drijft op een enorm snelle groove en een gecontroleerde chaos van melodische instrumenten."

Het duurde even voordat Karen en haar collega's in de big band dat nummer onder de knie hadden, maar eenmaal zover, gaf het wel een enorme voldoening.

"Ik heb er enorm veel van geleerd: het samen spelen, naar elkaar luisteren, met elkaar communiceren."



Ga naar de eerste pagina
Video

"Die groove, die blazers,  dat is fantastisch! Dat is echt met een enorme intensiteit gespeeld. De drive, de bas, die opbouw, dat geschreeuw! Je kunt er gewoon niet bij blijven stilzitten."

De drummer is samen met de bassist de drijvende kracht in de band, maar van Charles Mingus, en dan vooral van de opbouw van zijn composities en arrangementen, heeft Karen geleerd dat de drummer niet constant alles moet geven.

"Vroeger was het altijd op zeker spelen. En altijd begeleiden. Maar je moet elkaar soms ruimte geven en instrumenten naar voor laten komen. Dat is zo belangrijk. Door zo’n platen te luisteren, heb ik echt geleerd dat je al eens mag versnellen of durven te vertragen en alles eens stil te leggen. "

Ga naar de eerste pagina
Video

Ga naar de eerste pagina
Video

Lang voor Facebook of Instagram was het gebruikelijk om elkaar foto's te tonen tijdens een dia-avond, al dan niet met muziek op de achtergrond.

Karen Willems herinnert zich zo nog dia-avonden bij de jeugdbeweging, met muziek van Jean-Michel Jarre of Vangelis: instrumentale synthesizermuziek.

"Voor mij was dat echt een openbaring. Ik kwam uit de akoestische wereld met drums, blazers en piano. Maar dan was daar opeens de analoge synthesizer die eigenlijk alle geluiden aankon, een soort symfonisch orkest in één instrument."

"Je houdt ervan of niet. Maar ik vind het geweldig. Ik begin altijd te lachen en ik word weer kind."


Ga naar de eerste pagina
Sluiten

Vangelis is een Griekse muzikant die gelooft in muziek als universele taal. Hij is op zijn vierde begonnen en is autodidact. Aan het eind van de jaren zestig speelt hij in Aphrodite's Child, met onder meer Demis Roussos. In de jaren zeventig gaat hij solo en 'Spiral' is zijn derde studioplaat.

Vangelis kan nauwelijks muzieknoten lezen of schrijven, maar dat heeft hem niet belet om epische muziekstukken te maken die wereldberoemd zijn geworden. Bijvoorbeeld zijn filmmuziek voor 'Blade Runner' en 'Chariots of Fire', maar ook de themamuziek van de WK Voetbal in 2002. 

Ga naar de eerste pagina
Video

Voor Karen Willems is Vangelis een van de grondleggers van de huidige elektronische muziek. Karens eigen groep Inwolves is ontstaan uit haar zoektocht naar en experimenteren met analoge synthesizers zoals die van Vangelis. 

"Analoge synths creëren een bepaalde spanning die je met akoestische instrumenten niet kan benaderen. Het is een andere beleving in je lichaam. Een beetje spacey, wegdromen, in een andere dimensie zitten; dat voel ik niet met akoestische instrumenten. Je kunt echt je eigen wereld creëren."

Ga naar de eerste pagina
Video

Ga naar de eerste pagina
Video

The Breeders is een indierock groep uit Amerika rond de tweelingzussen Kim en Kelley Deal. De groep heeft verschillende levens en bezettingen gekend maar wereldfaam haalde ze met de single 'Cannonball' uit 'Last Splash' (1993). 

Voor Karen Willems is dit de muziek uit haar puberjaren: de eerste fuiven, experimenteren met alcohol, kijken naar de jongens, allemaal samen op de dansvloer en dan maar duwen en springen.

"Ik was enorm gefascineerd door die stemmen, door die frisheid, het spontane, de eenvoud. Het is heel speelse muziek maar er zit ook zo een punky kantje aan."

Ga naar de eerste pagina
Video

Karen heeft ook een tweelingzus en het voorbeeld van Kim en Kelley Deal van The Breeders is zo aanstekelijk dat de zusjes Willems een eigen band beginnen. Met Karen op drums natuurlijk en haar zus op bas. 

"We zijn dus echt aan het prullen gegaan in de kelder met vriendinnen. We speelden covers van Pearl Jam tot Depeche Mode. Het was echt zoeken.
Ik herinner mij nog ons eerste concert, toen we achttien waren. Ik denk dat het niet zo goed was maar het was wel een toffe periode om te experimenteren met iets anders dan bladmuziek en bigband."

Ga naar de eerste pagina
Video

Ga naar de eerste pagina
Video

John Carpenter is in de eerste plaats bekend als "de meester van de horror". Die geuzennaam dankt de regisseur aan films als 'The Thing', 'Prince of Darkness', 'Christine', 'Assault on Precinct 13' en vooral 'Halloween'.

Typisch voor de films van Carpenter is dat hij zelf de soundtrack componeert en inspeelt. Omdat hij het beste weet welke muziek zijn film nodig heeft. En misschien ook omdat hij vaak moet werken met kleine budgetten. 

Karen Willems vindt het de perfecte griezelmuziek.

"Het haar op mijn arm komt meteen recht. Die speelse vrolijke melodietjes met die duistere ondertoon van de synths. Het zorgt voor een bepaalde spanning, een bepaalde ongemakkelijkheid die je in je hele lichaam voelt."

Ga naar de eerste pagina
Sluiten

Ruim veertig jaar na zijn eerste successen als filmregisseur begint John Carpenter in 2016 aan een nieuwe carrière als live muzikant. Hij treedt op met zijn soundtrack-repertoire. Tot grote bewondering van Karen Willems.


"ik vind het fantastisch dat hij dat doet en ik hoop echt dat hij naar België gaat komen. Ik moet zeggen, ik heb hem al een mailtje gestuurd met de muziek van Inwolves. Voor mij zou het een droom zijn om het voorprogramma te kunnen doen voor John Carpenter. Dus ik heb hem dat ook gevraagd."

Ga naar de eerste pagina
Audio

Luister hier naar een stuk van 'Minimal' uit 'Involves' van Inwolves (2016).

00:00
/
03:12
Start audio now

Play audio

Karen Willems heeft zich ook al gewaagd aan filmmuziek. Maar daarnaast heeft de muziek van haar project Inwolves ook wel filmische kwaliteiten: muziek voor een film die nog gemaakt moet worden, muziek met een heel sterke beeldende kracht.

Net zoals John Carpenter in zijn soundtracks zoekt Karen in haar eigen muziek naar een evenwicht tussen licht en donker, tussen dreiging en troost.

"Ik denk dat ik zelf heel open en positief in het leven sta. Maar iedereen heeft toch ook ergens wat donkerheid in zich. Bij de ene mens komt dat eruit in zijn persoonlijkheid, en bij mij komt dat eruit als muziek."

Ga naar de eerste pagina
Video

Ga naar de eerste pagina

Jo Jones (1911-1985) is vooral bekend als de drummer van de Count Basie Band maar hij heeft ook gewerkt met andere jazzgroten als Duke Ellington, Lester Young en Billie Holiday. 

In het begin van zijn carrière is Jo Jones nog een tapdanser maar al snel schakelt hij over op drums. En hij ontwikkelt een heel eigen stijl die school maakt bij de latere swing- en bebopdrummers.

Hij wordt wel eens de vader van de jazzdrummers genoemd. Vandaar zijn roepnaam 'Papa' Jo Jones, al was dat ook een manier om zich te onderscheiden van de jongere jazzdrummer 'Philly' Joe Jones.

Ga naar de eerste pagina
Video

Karen Willems beschouwt Jo Jones ook als een van haar grote voorbeelden op drums. En ze vindt hem een droom om naar te kijken.

"Als je naar Papa Jo Jones kijkt, dan kun je niet anders dan te beginnen glimlachen. Die glinsters in zijn ogen, het spelplezier... . En het gaat allemaal gelijk niets. Het lijkt zo gemakkelijk voor hem.
Door naar hem te kijken en te luisteren, heb ik geleerd dat je met een drumstel zoveel meer kunt overbrengen dan de klassieke 'boem-tsjak'. Af en toe een accent, of wat subtieler en zachter spelen, niet continu aan hetzelfde volume."


Ga naar de eerste pagina
Video

Typisch voor de drumstijl van Jo Jones is bijvoorbeeld het gebruik van de 'brushes', borstels waarmee een drummer veel meer subtiliteit in zijn spel kan leggen dan met de stokken. 

Maar de belangrijkste vernieuwing die Jo Jones in de jazz introduceert, is dat hij de basispuls niet meer aangeeft met de basdrum zoals eerst gebruikelijk was, maar wel met de hi-hat. Dat is een statief met twee bekkens die de drummer met een voetpedaal en met de stokken of brushes bespeelt. 

"Hij kon echt swing overbrengen, puur alleen op die hi-hat. Echt fantastisch. Less is more."

Ga naar de eerste pagina
Video

Ga naar de eerste pagina
Video

Louis Hardin (1916-1999) werd "The Viking of 6th Avenue" genoemd omdat hij jarenlang verkleed als een Viking door de straten van Manhattan in New York struinde, muziek maakte en zijn gedichten verkocht. 

Moondog was zijn zelf gekozen artiestennaam, waaronder hij een handvol platen heeft uitgebracht. 'Moondog' en 'More Moondog', allebei uit 1956, zijn legendarische platen waarop hij te horen is met een wonderlijke mix van spoken wordsoundscapes, fanfare-achtige straatmuziek en minimal music.

In zijn muziek gebruikte hij heel vaak de geluiden van de stad of later de natuur, maar ook zelf gemaakte instrumenten als de Oo, een soort harp, en de Trimba, een percussie-instrument. 

Ga naar de eerste pagina
Video

"Moondog heeft mij vooral bijgebracht om als muzikant je kinderlijkheid en speelsheid niet te verliezen. Om steeds op zoek te gaan naar fijne klanken. En zeker niet alleen op het drumstel. Want alles is geluid."

Karen Willems is best wel fanatiek in haar zoektocht naar alternatieve geluiden die ze kan gebruiken als percussionist. Zo heeft ze een heuse "goocheldoos" waaruit ze allerlei klanken en instrumentjes kan toveren om de muziek in te kleuren.

"Ik voel mezelf geen drummer. Ik ben misschien meer een schilder, een kleurder."

Ga naar de eerste pagina
Video

Ga naar de eerste pagina
Sluiten

De Schotse Evelyn Glennie is een heel bijzondere muzikante: ze is sinds haar twaalfde grotendeels doof. Toch heeft ze een indrukwekkende carrière als veelzijdige percussioniste opgebouwd.

Ze heeft gewerkt met klassieke orkesten, maar ook met pop- en rockartiesten, met Björk, met de Japanse Kodo drummers en met experimentele muzikanten zoals gitarist Fred Frith

Horen doe je niet enkel met je oren, volgens Evelyn Glennie: je kunt geluiden voelen met je hele lichaam. Daarom speelt ze vaak blootsvoets, zodat ze de vibraties van de muziekinstrumenten beter voelt. 

Ga naar de eerste pagina
Video

De muziek die Evelyn Glennie maakt kan heel melodisch zijn, maar ook klassiek of pure improvisatie.
Karen Willems is enorm onder de indruk van wat Glennie allemaal kan en doet, maar vooral dat improvisatiewerk is een belangrijke inspiratiebron. 

"Van Evelyn Glennie heb ik geleerd dat muziek maken zoveel meer is dan enkel luisteren met de oren. Zeker bij improvisatiemuziek is dat zo, je moet jezelf en de anderen voelen.
Bij een improvisatie zet je een paar muzikanten samen en als ze elkaar goed aanvoelen, dan kan er iets moois ontstaan. Of het mislukt hopeloos, dat kan ook, maar dat maakt het juist spannend. Zoals het leven zelf."

Ga naar de eerste pagina
Video

Meer over deze aflevering:
Online te bekijken vanaf zondag 16 oktober om 12u.
Beluister de muziek via Spotify

Andere afleveringen online bekijken
of interactief ontdekken?
Ga naar het overzicht

Ga naar de eerste pagina
Omlaag schuiven om verder te gaan
Vegen om verder te gaan
Sluiten

Overzicht

Naar links schuiven
Hoofdstuk 1 Karen Willems

Karen willems rushes 2

Poster 0

Poster 0

Karen willems rushes 6
Hoofdstuk 2 Charles Mingus

Mingus

Poster 0

Kw01

Poster 0
Hoofdstuk 3 Vangelis

Vangelis

Poster 0

Maxresdefault

Poster 0
Hoofdstuk 4 The Breeders

The breeders

Poster 0

Poster 0
Hoofdstuk 5 John Carpenter

John carpenter

Poster 0

John carpenter regisseert 2

A3089433704 10
Hoofdstuk 6 Jo Jones

Jo jones

Papa jo jones getty 50702339

Poster 0

10
Hoofdstuk 7 Moondog

Moondog

Poster 0

14
Hoofdstuk 8 Evelyn Glennie - Fred Frith

Evelyn glennie fred frith

Karen willems rushes 3

Poster 0
Hoofdstuk 9 Meer Off The Record

Poster 0
Naar rechts schuiven