Opmerking

Dit multimediaverhaal gebruikt video- en audioclips. Ga na of uw luidsprekers ingeschakeld zijn.

Gebruik het muiswiel of de pijltoetsen op uw toetsenbord om tussen pagina’s te navigeren.

Vegen om tussen pagina‘s te navigeren

Hier gaan we

Off The Record: Pascal Deweze

Logo http://verhalen.canvas.be/offtherecord_pascaldeweze
Video

Off the record peilt naar de platen die een muzikant artistiek en muzikaal hebben gevormd

Ga naar de eerste pagina

Play audio











Zijn haarkleur is veranderd, maar de liefde voor muziek is gebleven. Al meer dan 20 jaar leeft
Pascale Deweze voor en van zijn muziek.






 

Ga naar de eerste pagina

Play audio








Met Metal Molly haalde hij het voorprogramma van David Bowie. Nadien deed hij mooie dingen met Nemo, Mitsoobishy Jackson , Sukilove en Broken Glass Heroes. 

Dit voorjaar outte hij zich als Claude François fan met een heuse tribute-tournee. Clo-Clo is meteen ook zijn vroegste muzikale invloed.


Ga naar de eerste pagina
Video

Ga naar de eerste pagina
Sluiten

"Zijn ritmische frasering heeft mij beïnvloed. Hij zingt niet òp de tijd, maar ertussendoor. En dan die zenuwachtigheid daarbij, dat is natuurlijk heel Frans"




Ga naar de eerste pagina



"Hij was mijn idool tussen mijn vier en acht.

Als ze op school vroegen wat ik wilde doen als ik groot was, dan zei ik "dansen zoals Claude François of priester worden". Ik vond dat een beetje 't zelfde. Op een podium staan. Mensen dienen."

Ga naar de eerste pagina
Video

"Een donkere sfeer oproepen is een stuk makkelijker dan pure, onverdunde levensvreugde brengen." 

Ga naar de eerste pagina
Sluiten

Ga naar de eerste pagina
Audio

00:00
/
03:12
Start audio now

Play audio








"Toen ik bij Metal Molly speelde was tweestemmigheid heel belangrijk. Ik had dat van The Beatles geleerd. Ik zong die liedjes al na als kind. Eerst nam ik de eerste stem op op één taperecorder. Dan speelde ik dat af, deed tegelijk de tweede stem, en nam dat op met een tweede taperecorder."

Ga naar de eerste pagina
Video

"De meest geniale componist voor computerspelletjes op de Commodore 64"

Ga naar de eerste pagina
Sluiten


Eigenlijk was een computer dus mijn eerste instrument. Ik schreef mijn muziekjes op de Commodore 64, met het programmaatje Soundtracker. Dat was ook het programmaatje dat Hubbard gebruikte. Ik had geen idee wat ik deed, maar ik leerde er veel van.





Ga naar de eerste pagina
Sluiten

Voor een nieuw soloproject werk ik o.a. rond die ouwe computermuziekjes uit de jaren '80. Zo ontdekte ik een heel mooie documentaire "Europe in 8 bits" over de Chiptune scene, allemaal gasten die muziek maken met oude computertechnologie. Te gek ! 

Ga naar de eerste pagina
Video

Ga naar de eerste pagina
Sluiten

"Nirvana heeft alles veranderd. Ze veroorzaakten een soort breuk: voor en na Nirvana. Dat heb ik sindsdien nooit meer zo hard meegemaakt. Alles was nieuw bij Nirvana - die stem, die drums, dat akkoordenschema, dat was niet a-tonaal, maar flirtte met minieme dissonantie."
 



Ga naar de eerste pagina

Na Nirvana was het voor mij een paar jaar alleen maar gitaar! Een stuk van de attitude van Metal Molly - "elke noot moet origineel zijn" - kwam bij hen vandaan. Zij hadden het punt gemaakt : we gaan niet als Led Zeppelin klinken, niet zoals Cream of Jimi Hendrix. Alles was veel moderner". 


Ga naar de eerste pagina
Video

Ga naar de eerste pagina
Sluiten

"Third/Sister Lovers is de derde en laatste plaat van de band. De twee vorige hadden niet veel gedaan, de platenfirma had de promo verknald, en daar kwam bij dat Big Star de eerste groep was die soul combineerde met rock. Dat kende men niet."

Documentaire Big Star (2013)
Ga naar de eerste pagina
Sluiten

"Die derde plaat is in feite bijna een soloproject. De groep was zo goed als voorbij, Chilton zat aan de heroïne, zijn carrière was mislukt. Je hoort hem gewoon denken: deze keer verknal ik het wel zelf. Hij had een punkattitude, maar daar zat zoveel klasse en vakkennis onder. 

Hij is misschien wel de grootste invloed op mij geweest."


Ga naar de eerste pagina
Audio

00:00
/
03:12
Start audio now

Play audio







"Ik was omver geblazen door dit nummer, "Holocaust". Alles op piano, traag, geen drums. Ik ben geen tekstenman, maar op 't einde van dit nummer gaat de tekst: "You're a wasted face. You're a sad-eyed lie. You're a Holocaust." Wat ??? Zo donker !!!" 

Ga naar de eerste pagina
Sluiten

"Eigenlijk ligt Chilton een beetje aan de basis van wat we met Sukilove probeerden. Traditionele schema's en harmonieën. Uiteen gerukt en terug in mekaar geduwd."

Ga naar de eerste pagina
Video

Ga naar de eerste pagina

Play audio









"Ken je die fase, dat je richting de 30 gaat en denkt : nu heb ik het allemaal wel gehoord, nu gaat niks mij meer verbazen.

Via Nirvana en Leadbelly ben ik toen naar de vroege ruwe folkblues beginnen luisteren en ontdekte ik Skip James. Dat was zo rauw en puur, en had niks met popmuziek te maken. "Wat is dit? " dacht ik. Buitenaards ! "


Ga naar de eerste pagina
Sluiten

Ga naar de eerste pagina
Video

Ga naar de eerste pagina

Play audio


"Pet Sounds" is hét sixties meesterwerk. Maar "Smile" was voor mij nog meer van invloed. In één nummer eet Paul Mc Cartney een wortel op de maat van de muziek. Dan heb je Mc Cartney in de studio en laat je hem een wortel eten. Dat soort ideeën vind ik interessant. Brian Wilson heeft op die plaat zoveel grondregels kunnen verzetten zonder dat het een intellectuele plaat is. Wilson is daar heel goed in. Hij kon iets een emotie meegeven, vanuit een ongelooflijke puurheid. Dat was niet gezocht. Hij kon niet anders."


Ga naar de eerste pagina
Sluiten

Ga naar de eerste pagina
Sluiten

"Harmonie en arrangementen zijn Brian Wilson's grote sterkte. Dat is chemie. Hij was een visionair. Wij konden het met Broken Glass Heroes nadoen en pikken, maar wij simuleerden alleen maar zijn schema's." 

Ga naar de eerste pagina
Video

Ga naar de eerste pagina
Ga naar de eerste pagina
Sluiten

"Ik ben een grote Picassofan, vooral omwille van zijn werkmethode: hard werken, heel veel maken, en naarmate je ouder wordt, kinderachtiger werk afleveren. Deerhoof spelen zoals vierjarigen en je kan er naar luisteren zoals vierjarigen. De drummer is fantastisch. Hij houdt het bewust simpel. t Zijn allemaal super muzikanten, op de zangeres na. Veel mensen geraken niet voorbij haar stem." 


Ga naar de eerste pagina

meer over deze aflevering
kijk online via canvas.be
beluister de muziek via Spotify

andere afleveringen online bekijken 
of interactef ontdekken
?
ga naar het overzicht

Ga naar de eerste pagina

Ga naar de eerste pagina
Omlaag schuiven om verder te gaan
Vegen om verder te gaan