Opmerking

Dit multimediaverhaal gebruikt video- en audioclips. Ga na of uw luidsprekers ingeschakeld zijn.

Gebruik het muiswiel of de pijltoetsen op uw toetsenbord om tussen pagina’s te navigeren.

Vegen om tussen pagina‘s te navigeren

Hier gaan we

Red ons uit de file

Logo http://verhalen.canvas.be/red-ons-uit-de-file
Ga naar de eerste pagina
Video

Als er één wereldprobleem is waar Belgen alles van weten, dan is het wel het fileprobleem. Brussel is officieel de meest dichtgereden hoofdstad van Europa

Jeroen Buyse gaat op zoek naar oplossingen en merkt dat die alle kanten uitschieten. Zo zijn er wetenschappers die proberen ons verkeersgedrag bij te sturen. Niet met grootse heropvoedingscampagnes, maar op maat. In de toekomst stuurt een gesofisticeerd algoritme elke chauffeur persoonlijk rij-advies, zodat we de baan zo min mogelijk volproppen. Want zoals bij zoveel wereldproblemen, is irrationeel menselijk gedrag een hoofdoorzaak van het fileleed. 

Ga naar de eerste pagina
Ga naar de eerste pagina
Ga naar de eerste pagina
Ga naar de eerste pagina
Video

ZOOFF wil ons verkeersgedrag bijsturen. Niet met grootse heropvoedingscampagnes, maar op maat. In de toekomst stuurt een gesofisticeerd algoritme elke chauffeur persoonlijk rij-advies, zodat we de baan zo min mogelijk volproppen.

De app verzamelt alle mogelijke informatie over de positie en het gedrag van auto’s. Die wordt via de satelliet naar het controlecentrum in Melle gestuurd. Daar berekent de software voor elke auto het ideale verkeersgedrag. En die informatie wordt elke 15 seconden naar jouw auto verstuurd. 

Met voorloper WAZE, een 'community based' app, deel je nu al in real time verkeersinformatie met chauffeurs uit je omgeving, waardoor de app in staat is om alternatieve reisroutes voor te stellen. In de toekomst voegt ZOOFF daar een snelheidsadvies aan toe. 

Ga naar de eerste pagina
Video

Helaas wil niet iedereen zijn meest galante kant tonen in het verkeer. Kunnen we de mens niet beter helemaal achter het stuur weghalen?

Ga naar de eerste pagina
Ga naar de eerste pagina
Video

De zelfrijdende auto is dé hype van het moment, maar ondanks al de propaganda van Tesla en Google ziet het er voorlopig naar uit dat zelfsturende auto’s de weg alleen maar méér zullen belasten.

Of toch niet? Terwijl de wereld reikhalzend uitkijkt naar de eerste zelfsturende auto op de baan, experimenteren ze in Nederland al met de zelfsturende wagen van de tweede generatie: het Dutch Automated Vehicle Initiative of DAVI. Auto’s die met mekaar communiceren, en dus precies weten hoe ze met mekaar moeten omgaan, en hoeveel plaats ze mekaar moeten laten.

Eenmaal auto’s dát kunnen, vermindert de file spectaculair, want zo’n auto’s kunnen maar liefst vier keer dichter achter mekaar rijden dan auto’s die door mensen bestuurd worden.

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
Voor / na weergave

Start de voor / na weergave

Dat betekent: meer auto's op de baan.

Ga naar de eerste pagina
Video

Ga naar de eerste pagina
Ga naar de eerste pagina
Video

De oplossing ligt niet voor de hand, dus Jeroen Buyse zoekt verder. Naar een uitweg voor het alsmaar toenemende vrachtvervoer bijvoorbeeld. Zo komt hij in Duitsland terecht, bij ene Dietrich Stein: een wetenschapper met een wild plan om alle vrachtvervoer onder de grond te stoppen. Een plan dat er niet alleen bijzonder spectaculair uitziet, maar nog relatief betaalbaar blijkt ook.

Wie helpt die man aan geld?

Ga naar de eerste pagina
Ga naar de eerste pagina
Video

Wetenschap redt de wereld onthult de eerste vliegende auto, die je vandaag al kan bestellen. Eat that, Jeremy Clarkson.

Wetenschappers proberen al 100 jaar een auto te doen vliegen. Er werd voorspeld dat dat in 2015 werkelijkheid zou worden. 

Ga naar de eerste pagina
Video

Video afspelen

Het wordt werkelijkheid met de PAL-V.

Ga naar de eerste pagina
Video

Maar willen we dat wel, een hemel vol vliegende auto’s? Krijgen we dan files in 3D? En zullen die zelfsturende wagens ons niet aanzetten tot nóg meer vervuilende verplaatsingen? Dat was het onderwerp van het online debat deze week met Robert Dingemanse (CEO en mede-oprichter van Pal-V), Nico Anten (Managing director bij Connekt, de stuwende kracht achter DAVI) en Chris Tampère (docent verkeer en infrastructuur aan de KUL)

Hoe realistisch is het dat we allemaal met een vliegende wagen rondzoeven in de toekomst?

Robert Dingemanse: De eerste leveringen staan gepland in 2017 aan klanten die nu gekocht en deels betaald hebben. Sommigen zijn al aan het testen.

Wij zien de Pal-V als een nieuwe vorm van mobiliteit die voor een deel van de mensen veel bruikbaarder is dan wat er nu is. Ook hulpdiensten, politie, artsen zonder grenzen, militair, koeriersdiensten, taxidiensten etc. zullen er nuttig gebruik van kunnen maken.

Om echt met veel mensen te gaan vliegen zal er eerst echt automatisch vliegen en rijden moeten zijn. En vliegen blijft inherent meer brandstof vergen en duur, dus dat is hoe dan ook beperkend.


Waar mag je een vliegende auto gebruiken?

Robert Dingemanse: Parkeren is net als een auto: overal waar dat kan en mag. Waar je mag opstijgen en landen hangt af van het land waar je zit. Op de openbare weg mag het zeker niet. Je gebruikt of bestaande stripjes (10.000 in Europa, of een stukje land waar de eigenaar en de overheid toestemming gegeven hebben.

Wat het vliegen betreft: De vliegende auto Pal-V past binnen de huidige bestaande regelgeving in Europa en de meeste landen in de wereld. Je mag er dus vfr en nacht-vfr approved mee vliegen in de uncontrolled airspace zonder vluchtplan, net als elk ander sportvliegtuig

Chris Tampère: Met de Pal-V rondvliegen in alle vrijheid zoals je dat op onze wegen mag, dat zie ik in de lucht nog niet snel gebeuren. Kijk maar naar de terughoudendheid om drones toe te laten. En die doen in vergelijking nauwelijks kwaad als ze botsen of op je hoofd vallen.

Uncontrolled airspace is beperkt tot een zekere dichtheid van verkeer; ik kan me voorstellen dat dit werkt tot een maximaal aantal vliegtuigen per km³, maar als het te dicht wordt, kun je zonder vliegpaden en instrumenten om botsingen te helpen vermijden echt niet meer verder.

Robert Dingemanse: als het drukker wordt is een systeem als Highway in the Sky nodig, dat is reeds gebruikt in 1996 in Atlanta bij de olympische spelen van toen. Snelwegen in de lucht gaan er zeker komen. Is nu nog niet nodig maar hopelijk wel in de toekomst. Dat is nu ook makkelijk als app te implementeren: gewoon een nieuwe update van je app en je hebt er weer enkele wegen bij.

Dat zijn echt tunnels gedefinieerd in de lucht om het verkeer langs een soort virtuele wegen te leiden. Die wegen zullen dus daar komen waar veel verkeer is en in rechte lijn tussen plekken waar veel verkeer is. Verder is het dan in een andere laag weer vrij.

Ook hier zal je in en uit kunnen voegen maar dan wel met hele lange stroken om te weven. De eerste stap zal zijn van bv de drukke stripjes rond Brussel naar uncontrolled airspace zonder wegen. Je voegt dan bij een volgende stad weer in in een aanvliegtunnel.

De lucht is ook heel ruim: in het platte vlak wel 50 tot 100 keer ruimer dan op land en dan heb je nog de derde dimensie.

Chris Tampère: Ja heel ruim, maar op een weg heb je ongeveer 2 sec tussenafstand nodig (minder zelfs als je voorganger voorspelbaar is doordat je vooruit kunt kijken); in de lucht moeten die marges allemaal zoveel ruimer ... daar gaat je extra ruimte. En vooral op de knelpunten.

Robert Dingemanse: Klopt helemaal allemaal redenen waarom het de komende decennia geen zaligmakende fileoplossing zal zijn... maar wel iemands fileoplossing.


Wat is het verschil tussen DAVI en wat bijvoorbeeld Tesla of andere zelfrijdende wagens doen?

Nico Anten: Die auto's van Tesla doen alles zelf maar kunnen dus niet andere auto's vragen om in te voegen. DAVI's auto's kunnen dat wel. Het aantal sensoren in een auto neemt nu al sterk toe. Een voordeel van auto's die met elkaar kunnen praten is dat als een auto een nieuw probleem heeft opgelost, dan kan dat 'geleerde' gelijk aan alle andere auto's worden overgedragen.


Waar wachten we nog op eer we zelfrijdende wagens effectief kunnen gebruiken? Technologie? Verzekeringen? Morele kwesties?

Nico Anten: meer en meer rijtaken worden geautomatiseerd en kunnen op steeds meer wegen gedurende een steeds groter deel van de tijd worden gebruikt. Er zijn 6 niveau's van automatisering waarbij 6 volledig automatisch is. Technisch zijn bepaalde auto's nu gecertificeerd voor niveau 2. Er is nog een weg te gaan.

Er zijn twee grote uitdagingen: dat de software zo slim is dat alle situaties op alle wegen 24 uur per dag kunnen worden afgehandeld. En dan het gedrag: leren omgaan met automatisering. We weten waar de computer zich beter gedraagt als een mens, maar dat sluit niet uit dat er omgekeerde situaties zijn: waar wij ons uit redden maar een computer het veel moeilijker mee heeft. De truc is dus om alert te blijven voor als de technologie het laat afweten.

Een andere vraag is hoe 'stout' software mag zijn. Als je nooit over de witte lijn mag (om een dubbel geparkeerde auto in te halen), zal het geautomatiseerde verkeer niet vlot verlopen.


Wat met hacking? Zo werd de Tesla Model S, een volledig elektrische auto, gehackt door Chinese studenten.

Nico Anten: Hacken is een uitdaging bij alle technologie. Dus ook hier. Je kan het niet uitsluiten, maar het krijgt wel veel preventieve aandacht.


Gaan we op den duur bijna met onze auto inschuiven op een lopende band?

Chris Tampère: Eenzelfde kruissnelheid voor iedereen is allicht niet zo moeilijk. eigenlijk bestaat de (adaptive) cruise control al lang; je zou de ingestelde snelheid via een bluetooth antennetje of zo door kunnen sturen (of via het DAVI-systeem); al is het maar als suggestie die je kunt overrulen. Mij lijkt het uiterst comfortabel rijden als je auto zich zo automatisch aanpast.

Overigens kan het technisch al bijna 20 jaar om ook de gas af te knijpen als je te snel rijdt. Dat heet ISA (intelligente snelheidsaanpassing). Hebben ze in Scandinavië, NL en aan UGent onderzoek naar gedaan.

Maar eenzelfde kruissnelheid betekent niet dat de verkeersstroom sowieso efficiënter is. Er zijn ook verschillen in acceleratie en alert reageren. In een fabriek moet bovendien alles in dezelfde richting, of minstens (bv bagage in luchthaven) in één richting in een boom. Even vlot als een ‘lopende band’ of ‘rollende aandrijving’ zal dus hoogstwaarschijnlijk nog niet voor binnenkort zijn.


Moeten we dan de DAVI-technologie (of op zijn minst een kruissnelheid) algemeen gaan verplichten?

Chris Tampère: Laat het eerst vrijwillig starten. Van zodra er twee die wel mee willen naast elkaar rijden, kunnen die anderen er niet meer langs. Dus als pakweg 50% zich hieraan houdt, kan de andere 50% geen kant op en moeten ze van miserie ook volgen.


Kan technologische vooruitgang eigenlijk wel ooit een oplossing bieden voor files?

Chris Tampère: Goeie vraag. En het antwoord is: nee. Ons gedrag (zowel individueel als socio-economisch) is zo dat we de technologie tot het naadje gebruiken, en dan enigszins daar voorbij. Er is zoiets als de Brever-wet: mensen hebben een bepaalde fractie van hun tijd over om zich te verplaatsen. Bied je snelle vervoermiddelen aan, kunnen ze daarmee dus heel ver komen. Maar dan doen ze onderweg veel km en 'bezetten' ze dus veel weg. Maar doen we dat met z'n allen, dan loopt de zaak dus snel tegen de limieten van capaciteit.

Robert Dingemanse: Dat zien wij ook bij onze klanten die een Pal-V kopen om verder van hun werk op een mooiere en rustigere plek te kunnen wonen.

Chris Tampère: Daarom stond men bij de Romeinen met paard en kar in de file, en wij nu met de auto. En in de lucht in cirkeltjes, of het nu Boeings of Pal-V's zijn. MAAR: de totale prestatie van het systeem stijgt natuurlijk wel: 105% benutting van paard en kar in de smalle straten van Pompeï verzet immers minder verkeer dan 105% van auto's op snelwegen. Overigens benieuwd of de Brever-wet nog geldt bij teleportatie ;)

Waarop kijker Peterken terecht opmerkte: Wel, als we zoals in Star Trek allemaal naar het teleportatiedek moeten om weggebeamd te kunnen worden, wordt het daar aanschuiven denk ik...

Ga naar de eerste pagina
Ga naar de eerste pagina
Omlaag schuiven om verder te gaan
Vegen om verder te gaan
Sluiten

Overzicht

Naar links schuiven
Hoofdstuk 1 Intro

Poster 0
Hoofdstuk 2

Poster 0
Hoofdstuk 3

Poster 0
Hoofdstuk 4

A4 davi voor
Hoofdstuk 5

File 1
Hoofdstuk 6

Poster 0
Hoofdstuk 7

Poster 0
Hoofdstuk 8

File 2
Hoofdstuk 9

Poster 0
Hoofdstuk 10

A4 davi na
Hoofdstuk 11

Poster 0
Hoofdstuk 12

File 3
Hoofdstuk 13

Poster 0
Hoofdstuk 14

File 4
Hoofdstuk 15

Poster 0
Hoofdstuk 16

Vliegende auto
Hoofdstuk 17

Poster 0
Hoofdstuk 18

Ez rrx fbs2x snzi1u3zy0qo8lhcabsvbf187euiiq
Naar rechts schuiven