Opmerking

Dit multimediaverhaal gebruikt video- en audioclips. Ga na of uw luidsprekers ingeschakeld zijn.

Gebruik het muiswiel of de pijltoetsen op uw toetsenbord om tussen pagina’s te navigeren.

Vegen om tussen pagina‘s te navigeren

Hier gaan we

Rinus Van De Velde - Donogoo Tonka

Logo http://verhalen.canvas.be/rinus-van-de-velde-donogoo-tonka

"In 2007 ontdekte ik in een boekhandel in New York een heruitgegeven filmscript, Donogoo Tonka (1920) van de Franstalige auteur Jules Romains. Een toevalstreffer, want de plot bezat veel overeenkomsten en overlappende gelijkenissen met mijn oeuvre en persoonlijke ervaringen.

In één ruk heb ik het script toen uitgelezen op een treinreis naar Beacon, op een spoorweg die zich een weg baant langs de Amerikaanse Hudson-rivier. Jarenlang, heb ik het verhaal laten rusten, maar toen S.M.A.K. me vroeg om hier te resideren, wou ik graag Donogoo Tonka vertalen naar een storyboard.", aldus Rinus Van De Velde.  

Ga naar de eerste pagina

"In dit satirische filmscript scheert een bekende geograaf hoge toppen omdat hij baanbrekend onderzoek heeft verricht naar het bestaan van de Braziliaanse stad Donogoo Tonka. Maar wanneer onthuld wordt dat zowel zijn onderzoek als ook de Zuid-Amerikaanse stad slechts een verzinsel is, moet de professor meteen afstand nemen van de academische wereld.

Zijn weg kruist die van een suïcidale jonge man -- dit personage vertolk ik -- die, in zijn zoektocht naar zingeving en een nieuwe levensmissie, zichzelf integraal wijdt aan de realisatie en constructie van de fictieve stad. Zo wordt leugen toch nog werkelijkheid. Op zoek naar zingeving, blaast hij leven in een verzinsel. En zo wordt de reputatie van de professor alsnog in ere hersteld." 

Een fictief verzinsel dat realiteit wordt. Dat is ook een aspect waar ik dagelijks met bezig ben; in mijn atelier worden verzinsels ook een realiteit", dixit Rinus.




Ga naar de eerste pagina

In deze sleutelscène vertolk ik de rol van een suïcidale jonge kerel die niet meer weet wat hij nog aan moet met zijn leven.

Zijn personage ontmoet een vriend die hem naar een psychiater doorverwijst. Het advies dat hij vervolgens krijgt, is om één van de eerstvolgende auto's op zijn pad onderweg te stoppen en zijn leven integraal te wijden aan de autobestuurder om opnieuw zin te geven aan zijn bestaan.

Wat volgt, is de ontmoeting met de professor wiens academische carrière volledig geruïneerd is, nadat zijn leugen werd ontmaskerd.



Ga naar de eerste pagina


Donogoo Tonka heeft ook nooit echt grote bekendheid genoten. Er bestaat dus weinig visuele informatie van, en dat is een leuke uitdaging die je ook als kunstenaar de vrijgeleide geeft om je verbeelding volledig aan te spreken. Net omdat er amper beeldmateriaal van beschikbaar is, kon ik me innerlijk volop concentreren op de visualisatie van Donogoo Tonka.

Uiteindelijk heb ik besloten om enkele sleutelmomenten in negen scènes te verbeelden zoals echte filmscènes. Ik vergelijk het graag met one shot movies; het zijn filmstills waarin alle kernverhalen worden verbeeld per compositorisch tafereel.




Ga naar de eerste pagina

De decors worden gemaakt in mijn atelier zoals die ook gedraaid zouden worden in een film. Ik nodig steeds vrienden uit om model te staan voor de scènes en vraag hen om bepaalde houdingen te ensceneren. Ik wil hen niet portretteren zoals ze in werkelijkheid zijn, dat is nooit mijn intentie geweest.

Ik bouw eerst een volledige maand aan de juiste decorsetting. Pas wanneer dat goed zit, neem ik een foto die de vertrekbasis vormt voor mijn uiteindelijke tekening.

Tekenen is een laatste stap die vrijwel vlot en snel gaat, want op amper één week tijd is zo'n tekening reeds volledig afgewerkt.


Ga naar de eerste pagina

De omringende teksten die ik nu aanbreng, zijn de allerlaatste stap van mijn werkproces. Na de tentoonstelling verdwijnen die begeleidende metateksten ook voorgoed. Ze vertellen mijn persoonlijk relaas en onbewust dwingt de leesrichting de museumbezoeker om het storyboard volledig te bekijken.

Samen met Koen, een goede vriend, schrijf ik deze persoonlijke teksten; hij vertaalt, leest na en redigeert ze aangezien ik zelf niet vloeiend Engels beheers. (lacht) Zijn input is een verhelderende aanvulling en ook een nuttige inspiratiebron voor deze metateksten.

Ga naar de eerste pagina
Audio

00:00
/
03:12
Start audio now

Play audio

Rinus vertelt over hoe zijn expo tot stand is gekomen.

Ga naar de eerste pagina

"Tijd wordt iets relatiefs als je acht uur aan het tekenen bent. Je beseft niet meer wanneer het nog licht of donker is, wanneer je moet eten.

Wanneer ik in mijn atelier werk, heb ik een grote angst voor een soort van leegte. En ik hou ervan om geen tijd te verliezen. Wat ik veel doe, is boeken luisteren om tijdens mijn flow ook bezig te zijn met een nieuwe uitdaging, zodat het tekenen niet iets monotoons wordt.

Daarom beluister ik tussendoor fictie zoals nu bijvoorbeeld David Foster Wallace of Tom McCarthy, podcasts en biografieën om mijn geest te stimuleren en inspiratie te vinden. Vooral biografieën zijn belangrijk, want mijn grote houtskooltekeningen vertellen een fictieve autobiografie.

Soms schrijf ik tijdens het luisteren treffende quotes of zinnen op. Soms haal ik daar ook beelden uit. Ik heb ooit eens een werk gemaakt over het hoofdpersonage van Gravity's Rainbow van Thomas Pynchon. Als ik een boek lees, of naar de film ga op zondag, dan ben ik altijd bezig met welke beelden ik uit het verhaal kan vastnemen en neerleggen. Alles loopt in elkaar over. Er is weinig wat ik doe dat niet gerelateerd is met mijn werk.", aldus Rinus. 

 

Ga naar de eerste pagina

CANVAS: 'Uit de begeleidende metateksten spreekt een scherpe zin voor een maatschappelijk en persoonlijk ennui. De poëtische stem verwoordt en beschrijft op een scherpzinnige manier over hoe zijn omgeving geconfronteerd wordt met een existentiële verveling. Dat lijk je haast ook wel terug te zien in de gelaatsuitdrukkingen en houdingen van bepaalde personages in de taferelen. Is dat een bewuste zet?'

Ga naar de eerste pagina

Ja. Onze levens zijn sterk aan het veranderen, iedereen is steeds meer met zichzelf en hun familie bezig. En ik vind het ook maar logisch dat al die zaken voortdurend veranderen.  

Natuurlijk denk ook ik over die veranderingen in onze levens na, want wat zou er gebeuren als ik vader zou worden? Hoe zal dat mijn kunstenaarschap beïnvloeden?

Ik gebruik mijn vrienden om het verhaal te vertellen. Dat gaat daarom niet per se over hen. Maar soms gebruik ik elementen uit hun biografie en fictionaliseer ik die, net omdat ik hun wereld ook van dichtbij ervaar. Dat is helemaal niet oneerbiedig bedoeld, maar ze functioneren als sculpturen die ik kan vormgeven, zonder dat ik daarom geïnteresseerd ben om hun persoonlijke eigenheid te portretteren.

Farid is een filosoof, die wordt dan ook een filosoof in een oeuvre. Koen is een schrijver en in het verhaal wordt hij ook een schrijver. Het is een eigenaardige mix van wie ze echt zijn en fictief verzonnen personages.

Ga naar de eerste pagina

Ga naar de eerste pagina
Audio

00:00
/
03:12
Start audio now

Play audio

Beluister hier

Ga naar de eerste pagina
Audio

00:00
/
03:12
Start audio now

Play audio

Rinus over zijn verbondheid met zijn werkplaats.

Ga naar de eerste pagina

In het algemeen denk ik ook voortdurend na over wat het kunstenaarschap precies is en wat het betekent. Wat als ik een performancekunstenaar was, wat als ik in Rusland zou geleefd hebben wat voor werk zou ik dan maken, wat als ik niet mezelf, maar Bobby Fischer was? Daarom vertel en verzin ik die fictieve verhaallijnen in mijn oeuvre; ik wil me kunnen inbeelden en inleven in de verschillende mogelijke levens en kunstenaarschappen die je kan hebben als kunstenaar.

Ik wil daar op een fictieve manier over nadenken en me levendig kunnen inbeelden. En dat is iets wat ik doe via mijn artistiek werk. Dat is de enige manier waarop ik hier kan over nadenken.


Ga naar de eerste pagina

Rinus Van de Velde (°1983, Leuven, België) tekent zichzelf als acteur in een ingebeelde kunstenaarsbiografie. Hij construeert die op basis van gevonden foto’s of foto’s van door hem geënsceneerde taferelen. Daarin meet de kunstenaar zich de identiteit aan van diverse personages. Teksten bij de grote, gedetailleerde beelden bieden context.

Ga naar de eerste pagina
Omlaag schuiven om verder te gaan
Vegen om verder te gaan